Kilka(naście) głosów o kompetencjach przyszłości

Nieustająca chęć rozwoju to cecha charakterystyczna dla człowieka. Od wynalezienia koła, przez maszynę parową po superkomputery. Globalizacja, maszynizacja i rozwój nowych mediów to tylko niektóre z czynników, które w XXI wieku zmieniają to w jaki sposób żyjemy
i pracujemy. Wymaga to zdobycia kompetencji, które pozwolą nie tylko dostosować się, lecz także kreować nową rzeczywistość.


Obserwując zmiany społeczne i techniczne naukowcy oraz przedsiębiorcy starają się wskazać kompetencje przyszłości – czyli wiedzę, umiejętności i postawy, które będą istotne w życiu zawodowym, niezależnie od stanowiska. Najbardziej znany raport o tym zagadnieniu, przygotowany został dla Uniwersytetu w Phoenix w 2011 . Pomimo upływu czasu pozostaje on aktualny i jest najczęściej cytowaną publikacją w tej tematyce. Autorzy przedstawiają tam 10 kompetencji, zobaczmy gdzie między innymi znajdziemy je w Arvato.

Umiejętność odkrywania sensu łączy się z koncernową kompetencją nadawania kierunku. Lider dzięki umiejętności tworzenia misji, wizji i strategii skuteczniej prowadzi zespół do obranego celu. Swoją wiedzą i doświadczeniem w tym obszarze dzielimy się wspólnie z Krystianem Brydzkim na szkoleniu: „DRIVE 1.1- czyli o przywództwie oraz nadawaniu kierunku”.


Sandra Ciszonek - Senior HR Business Partner


2.Inteligencja społeczna



Już w 1997 roku komputer dzięki porównaniu milionów możliwych ruchów na sekundę pokonał człowieka w szachy. W pracy jednak trzeba dokonywać wyborów bardziej złożonych niż przesunięcie pionków.* Dostrzeżenie sensu w wielu pozornie nie związanych ze sobą wydarzeniach, wyznaczenie celu i wspieranie swojego zespołu to umiejętności, których nie posiada żadna maszyna.

Wśród wielu interesujących pozycji naszej Biblioteczki kompetencji , moją uwagę zwróciła zwłaszcza „Inteligencja interpersonalna. Jak utrzymać mądre relacje z innymi”. Dobre kontakty z ludźmi są niezwykle ważnym aspektem zarówno naszego życia prywatnego, jak i zawodowego. Książka ta bardzo ciekawie przedstawia podstawowe umiejętności składające się na inteligencję interpersonalną oraz motywuje do ich pogłębienia i rozwoju. Polecam wszystkim, którym zależy na tworzeniu przyjaznego otoczenia.


Kamila Wieczorek - Asystentka Dyrekcji



Kolejną przewagę człowieka nad komputerem stanowi zdolność do wykraczania poza przyjęte schematy. Szczególnie ważna jest ona
w dynamicznie zmieniającym się środowisku, gdy liczy się umiejętność przystosowania się do sytuacji, tworzenia nieoczywistych pomysłów oraz kreatywnego podejścia do problemu.

3.Niekonwencjonalne i adaptacyjne myślenie


1.Odkrywanie sensu i nadawanie znaczenia


To jedna z kompetencji wskazywana w każdym badaniu o przyszłości rynku pracy. Rozwijana w społeczeństwie przez pokolenia umiejętność rozpoznawania emocji i zarządzania nimi jest kluczowa zarówno w kontaktach ze współpracownikami, jak i z klientami.

Menedżerowie z naszej organizacji – absolwenci i uczestnicy dwóch edycji programu rozwoju kompetencji menedżerskich Lead2Engage oraz inni kluczowi menedżerowie naszej organizacji – wzięli udział w specjalnym programie dotyczącym zarządzania kryzysowego Lead2Engage Special: Zarządzanie sobą i zespołem w kryzysie.

Były to szkolenia online, realizowane przez trenerów firmy Dale Carnegie, podczas których omawialiśmy m.in. zmiany w organizacji, w kontekście epidemii oraz to, jak z punktu widzenia lidera zarządzać nimi.

Zastanawialiśmy się też, jak wzmocnić swoją skuteczność jako lidera w obecnej sytuacji. Był to czas na poznanie i odświeżenie konkretnych narzędzi pracy menedżerskiej oraz refleksję, tak potrzebną podczas pracy w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości wymagającej wielkiej elastyczności i kreatywności.

Kinga Vorbrich - Kierownik Zespołu Rozwoju Organizacji i Szkoleń

4.Kompetencje międzykulturowe

Badania wykazują, że różnorodne zespoły są najbardziej efektywne. Siłą teamu jest połączenie skrajnych punktów widzenia osób w różnym wieku, z odmiennymi doświadczeniami oraz pochodzących z różnych kultur.

W programie ARA (Akademia Rozwoju Arvato) – w module „Efektywna komunikacja w zespole” poruszane były kwestie komunikacji międzykulturowej, jakże ważnej dla nas w aspekcie współpracy z Agencjami Pracy Tymczasowej i pracownikami innych narodowości.Do pracy nad tą kompetencją wykorzystywaliśmy schemat komunikacyjny wg. R. Jakobsona – 4k (kontekst, komunikat, kontakt, kod). Prawidłowa komunikacją, czyli dbająca o właściwy przepływ treści, powinna skupiać się na odbiorcy i dążyć do obustronnego poczucia zrozumienia.

Paulina Sniegucka - Koordynator Rozwoju Kadr

5. Myślenie obliczeniowe

Aby móc efektywnie wykorzystać ogromne ilości danych, którymi dysponuje każda firma niezbędne są nie tylko umiejętności obliczeniowe, lecz także świadomość ograniczeń Data Science. Tylko biegłość w analizie danych połączona z krytycznym podejściem do uzyskanych wyników może dać wiarygodne odpowiedzi. Jak mówi prof. Hans Rosling „nie można zrozumieć świata bez liczb, ale nie uda się to też wyłącznie za ich
pomocą” .

W ramach Bertelsmann Technology Scholarships dla uczestników dostępna jest ścieżka Data Analyst w której stypendyści uczą się zarówno podstaw statystyki, logiki jak i skutecznego operowania danymi. Już 15 września, rusza kolejna edycja! Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.

Serdecznie zapraszam.

Marta Lis - Specjalista ds. Szkoleń

6.Umiejętności korzystania z nowych mediów

Nowe media wkraczają do naszego codziennego życia. Nie inaczej dzieje się i w biznesie. W znacznej mierze wideokonferencje zastąpiły tradycyjne spotkania, a marketing przeniósł się do Internetu. Dlatego wciąż rosnąć będzie znaczenie umiejętności obsługi urządzeń mobilnych oraz sprawne poruszanie się w sieci. (O tym jak przy użyciu smartfona można zdobywać nowe kompetencje przeczytasz w Recenzowni).

Employee advocacy – czyli, jak Pracownicy mogą stać się ambasadorami firmy na portalu społecznościowym. LinkedIn jest obecnie największym biznesowym portalem społecznościowym w Polsce. Systematycznie, jako Arvato publikujemy tam posty kierowane głównie do potencjalnych klientów firmy.
Każdy z Pracowników poprzez zaangażowanie na stronie może wpływać na budowanie zasięgów (dotarcie do jak największej liczby czytelników) umieszczanych treści, a tym samym wpływać na rozwój i pozytywny wizerunek naszej organizacji. Jak się przyczynić do sukcesu firmy? Zachęcam do dodania jako pracodawcy profilu: https://www.linkedin.com/company/arvato-polska/. Średnio 1 raz w tygodniu publikujemy tam treści.
Poprzez klikanie w button „Poleć” oraz udostępnianie postów przyczyniasz się propagowania treści.

Zachęcam do zapoznania się z przygotowaną przez nas instrukcją, jak poruszać się na LinkedIn.

7.Transdyscyplinarność

Globalizacja sprawia, że obecnie mamy do czynienia z kwestiami bardziej złożonymi niż kiedykolwiek. Aby je rozwiązać nie wystarczy wiedza
z jednej dyscypliny, specjaliści z różnych dziedzin muszą pracować razem i znaleźć wspólny język. Takie podejście do rozwiązywania problemów dobrze sprawdza się również w pracy, dlatego coraz bardziej popularne stają się zespoły łączące pracowników o różnorodnych specjalizacjach.

Agile Mindset to inicjatywa, która wspiera interdyscyplinarne podejście do budowania zespołów oraz zwinne i produktowe myślenie. Do działań w jej ramach zaprosiliśmy już około 200 kolegów i koleżanek, aby zapoznali się z tzw. manifestem Agile i definiowali
w pracy oraz współpracy swoich zespołów agilowe zmiany, które można wprowadzić. Jednocześnie w gronie Dyrekcji wypracowujemy rozwiązania, które dalej wspierać będą budowanie tzw. crossowych zespołów, ściśle współpracujących wokół określonych produktów. Inicjatywa Agile Mindset realizowana jest przez Pion IT we współpracy
z Pionem HR.

Beata Kamińska - Dyrektor Personalny

8.Design mindset – myślenie projektowe

Nowe zadania, wymagają nowych rozwiązań dlatego coraz bardziej istotna w pracy staje się umiejętność rozpoznawania potrzeb oraz przystosowywania pod tym kątem swojego środowiska pracy aby zwiększyć efektywność działań.

Design mindset idealnie obrazuje metoda 5S jaką stosujemy w naszych centrach dystrybucyjnych.
W skrócie, zakłada ona w pierwszych krokach usunięcie zbędnych elementów ze stanowiska pracy, oraz wyznaczenie miejsca dla tego wyposażenia, które jest konieczne.Kolejne kroki to sprzątanie i standaryzacja ustalonych działań. W wielu naszych lokalizacjach dzięki temu pojawiły się indywidualnie zaprojektowane kąciki czystości, które pozwalają w szybki i łatwy sposób odnaleźć sprzęt do czyszczenia naszego otoczenia. Ostatni krok to samodoskonalenie, które przejawia się w regularnych audytach przeprowadzanych w naszej organizacji.

Łukasz Bąk - Kierownik ds. Jakości i analiz

9.Zarządzanie obciążeniem poznawczym

Natłok informacji i zadań powoduje duże obciążenie poznawcze, które może negatywnie wpłynąć na wykonywane zadania. Dlatego ważną umiejętnością jest koncentrowanie na tym, co istotne. Hierarchizowanie, kategoryzowanie i filtrowanie pomagają w wyłonieniu spośród całego szumu tego co najważniejsze.

Peoplenet moduł Szkolenie oferuje bogatą bazę e-learningową. Znajdziecie tutaj m.in pozycję Zarządzanie czasem, dostępną na platformie Llidero. Szkolenie składa się z 12 krótkich pigułek bogatych w narzędzia, które są pomocne w efektywnym działaniu.
Jedno z nich – matryca Eisenhowera - pomaga nam uporządkować nasze zadania
i podzielić je na cztery kategorie pod kątem ważności i pilności. Praktykując systematycznie takie podejście do naszych zadań mamy większą szansę na to, że koncentrujemy naszą energię na tym, co naprawdę najważniejsze.

Kamila Kucharska-Wełna - Młodszy Koordynator ds. Szkoleń

10.Wirtualna współpraca

Kompetencja wirtualnej współpracy to nie tylko efektywna praca w rozproszonym zespole, ale również umiejętność bycia zaangażowanym członkiem teamu tak, aby zadbać zarówno o wydajność, jak i dobre samopoczucie swoje i współpracowników.

Wdrożenie Programu SharePoint (BEnow), umożliwiło
w firmie pracę grupową na plikach typu Word czy Excel, jak również rozdzielenie ich pośród użytkowników na różnych poziomach uprawnień. Był to pierwszy krok ku przyszłości IT. Kolejnym, już wdrażanym krokiem, na najbliższe miesiące/lata jest migracja do chmury i udostępnienie pracownikom wszystkich możliwości Office 365.

Dzięki BEnow, pracownicy otrzymali narzędzie, które
w wewnętrznej sieci umożliwia swobodną wymianę plików
i dokumentów, a tym samym znacząco ułatwia pracę zespołową. BEnow jest też miejscem, w którym można zdobyć podstawowe informacje o całej firmie, o tym, co się
w niej aktualnie dzieje. Dzięki jego funkcjonalnościom możemy nie tylko przechowywać różnego rodzaju pliki, ale również organizować wewnętrzne konkursy, czy dzielić się inspiracjami i wiedzą z wielu obszarów.

Witold Zgrabka - Programista SharePoint

Zuzanna Lar - Specjalistka ds. PR i Marketingu

Nieznana przyszłość stojąca pod znakiem nowych technologii może napawać lękiem. Jednak świadomość, że kompetencje przyszłości już towarzyszą mi w codziennej pracy nastraja optymistycznie. Co więcej, cieszy mnie fakt, że wśród kompetencji przyszłości wymieniane są nie tylko umiejętności techniczne z zakresu nowych technologii, lecz także kompetencje miękkie.Przyznać muszę, że z radością tworzyłam ten tekst. Rozmowy z pracownikami różnych działów niezwykle poszerzyły moją wiedzę oraz zainspirowały do rozwoju by poszerzać te umiejętności, których jeszcze mi brakuje.

Jolanta Jasielec - Asystent ds. Szkoleń

*Więcej o podejmowaniu decyzji przeczytasz w Recenzowni

Źródła:

-Future Work Skills 2020, Institute for the Future for the University of Phoenix Research Institute, https://www.iftf.org/uploads/media/SR-1382A_UPRI_future_work_skills_sm.pdf

- Hans Rosling i in., Factfulness, tłum. M. Popławska, wyd. Media Rodzina

- Katarzyna Śledziewska, Renata Włoch i in., Kompetencje przyszłości. Jak kształtować je w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?, wyd. DELab UW