Jolanta Jasielec


Asystent ds. szkoleń


Dział Rozwoju Kadr



W przedmowie do broszury na temat modelu kompetencyjnego, o koncernie Bertelsmann napisane jest tak: „stwarzamy przestrzeń dla kreatywnego i przedsiębiorczego myślenia. To ważny warunek dla dalszego rozwoju osobistego i zawodowego pracowników” [1].
Kreatywność nie jest wymieniona wśród kompetencji pracowników [1], dlaczego więc jest tak podkreślana?


Na początku obalmy mit: kreatywność nie jest domeną wyłącznie artystów! Niestety, nie mogę podać Ci jednej definicji tego pojęcia, gdyż jest ona postrzegana różnorako. To, co powtarza się wśród prób uchwycenia kreatywności to innowacyjność, użyteczność i nietypowość myśli. Zatem, jak pisze Joanna Machnik-Słomka: „twórczość jest źródłem wszelkiej innowacyjności, a więc jest istotnym mechanizmem rozwoju współczesnych organizacji wysokich technologii” [2] . Dzięki kreatywności pracowników firma łatwiej pokonuje problemy, generuje nowe pomysły i wprowadza nowatorskie rozwiązania. Nic więc dziwnego, że Bertelsmann również chce pobudzać kreatywność swoich pracowników! Dlatego w naszym koncernie kreatywność jest uznawana za jeden z dwóch, obok przedsiębiorczości, Bertelsmann Essentials – filarów, elementów zasadniczych w firmie [3] .


Jedną z przestrzeni dla rozwoju kreatywnego myślenia w Bertelsmann są szkolenia CreativeLive dostępne na platformie peoplenet.
To ponad 2 000 nagrań z obszarów kreatywności i innowacji, prowadzonych przez jednych z najlepszych światowych przedsiębiorców, inwestorów, autorów, zdobywców nagród Emmy/Grammy/Pulitzera. Każdy z e-lerningów nagrywany jest z kilku kamer z udziałem publiczności po to, by oddać atmosferę kameralnego szkolenia z trenerem.


Szkolenia dostępne w ramach CreativeLive stwarzają różnorodne możliwości do rozwoju, wybiegające poza życie zawodowe. Oczywista jest przydatność w pracy dokształcenia z zakresu księgowości (Bookkeeping for Crafters), ale wśród szkoleń proponowanych w peoplenet znajdziemy również takie dotyczące fotografii (Creating a Photography Portfolio), zdrowia w ciąży (Healthy Pregnancy, Healthy Baby) lub szycia (Sew Along: The Sylvie Dress). Dlaczego Bertelsmann zdecydował się udostępnić tak nietypowe szkolenia pracownikom? Ponieważ
w każdym z nas jest twórczy pierwiastek – należy go tylko w sobie odnaleźć! W sposób naturalny pasja łączy się z kreatywnością, odszukanie odpowiednich dla siebie zainteresowań i później poszerzanie ich, wpływa korzystnie zarówno na zdrowie psychiczne[4] jak i na rozwinięcie pokładów innowacyjności, które przełożyć można na każdy obszar życia.


„Pasja jest uwieńczeniem potrzeby samorealizacji i łączy się nieodzownie z kreatywnością, która jest jedną z podstawowych determinant realizacji pasji. (…) Ta z kolei może stać się kamieniem węgielnym wielkiej kariery”[5] . Pisze w swoim artykule Martyna Jędraszczyk. Chciałabym, aby te słowa zainspirowały Cię do sięgnięcia nie tylko po branżowe szkolenia CreativeLive, lecz także te bardziej nietypowe. Nigdy nie wiadomo, gdzie czeka na Ciebie inspiracja, która zaowocuje w życiu prywatnym i zawodowym.



CreativeLive w pigułce

         • Szkolenia CreativeLive znajdziesz w peoplenet (bezpośrednio w wyszukiwarce szkoleń lub poprzez filtr – zob. ilustracja)
           • CreativeLive obejmuje różnorodną tematykę, zarówno zawodową, zdrowotną jak i hobbystyczną
           • E-learningi CreativeLive dostępne są za darmo!
           • Wszystkie nagrania CreativeLive dostępne są wyłącznie po angielsku

Koniecznie zajrzyj też do Recenzowni , gdzie przeczytasz recenzje dwóch szkoleń CreativeLive: „How To Write The Perfect Email” autorstwa Tomasza Kaczmarka oraz „The Happiness Equation” Judyty Sanders.

1 I. Hermreck „Przedmowa”, Wskazówki dotyczące modelu kompetencyjnego i rozwoju zawodowego dla pracowników i menedżerów, Bertelsmann, 2019.2 J

2 Machnik-Słomka, „Zachowania twórcze w organizacjach wysokich technologii”, Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej, Zarządzanie Nr 19 (2015), s.2.

3 T. Rabe „Foreword”, Creativity & Entrepreneurship@ Bertelsmann. Eleven Stories about the Bertelsmann Essentials. What’s Your Story?, vol. 7, Bertelsmann SE & Co. KGaA, 2019. 

3 R.J. Vallerand „The role of passion in sustainable psychological well-being”, Psychology of Well-Being: Theory, Research and Practice, Nr 2 (2012). 

5 M. Jędraszczyk, „Pasja i kreatywność jako determinanty rozwoju zawodowego”, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zarządzanie XLIII – Nr 2 (2016), s.101.