Magdalena Jaśkiewicz

Specjalista ds. Bezpieczeństwa Informacji

Phishing – bądź czujny!

W powszechnym (błędnym!) mniemaniu, przestępcy internetowi używają zaawansowanych narzędzi i technologii, aby włamać się do naszych komputerów, kont internetowych czy do urządzeń mobilnych. Nic bardziej mylnego. Jednym z najprostszych, a jednocześnie najbardziej skutecznym sposobem pozyskania cennych informacji jest phishing. Phishing ma tym większe szanse powodzenia im mniej u potencjalnej ofiary myślenia krytycznego.

Czym jest phishing?

Phishing [czyt: fiszing] to metoda oszustwa, która polega na podszywaniu się pod znaną ofierze instytucję lub osobę, po to aby:

• wyłudzić cenne informacje

• zainfekować urządzenia złośliwym oprogramowaniem

• nakłonić ofiarę do podjęcia określonych działań


Do najczęstszych kanałów ataków należą:

• wiadomości e-mail

• wiadomości tekstowe sms (smishing)

• komunikatory typu Messenger, Whatsapp

• media społecznościowe

• rozmowy telefoniczne (vishing)

W trakcie ataku potencjalna ofiara otrzymuje sfabrykowaną wiadomość, której treść nakłania do pobrania załącznika, zainstalowania aplikacji lub kliknięcia w link prowadzący do zewnętrznej strony. Hakerzy dbają o to, aby wiadomość wyglądała autentycznie i nie wzbudzała żadnych podejrzeń u jej odbiorcy. Czy to oznacza, że w starciu z hakerem nie mamy szans? Nic bardziej mylnego. Poza zabezpieczeniami technicznymi ochronę może nam zapewnić krytyczna ocena otrzymanego komunikatu.


„Myślenie krytyczne to postawa wyrażająca się w gotowości do rozpatrywania w przemyślany sposób problemów
i przedmiotów (…) wymaga nieustającego wysiłku rewidowania każdego przekonania”


Edward Glaser

Czym jest myślenie krytyczne?

Osoba myśląca w sposób krytyczny posiada otwarty umysł i wytrwałość w analizie docierających informacji. Nie działa bezrefleksyjnie, lecz wykazuje gotowość do aktywnej interpretacji rzeczywistości.


Dzięki myśleniu refleksyjnemu wiemy jak korzystać prawidłowo z informacji, wyciągać wnioski, analizować wiadomości, odróżniać fakty od opinii i dostrzegać nieścisłości.


Myślenie krytyczne jest umiejętnością, którą każda z nas może i powinien rozwijać. Pracę nad nią możesz rozpocząć od czynnej analizy otrzymywanych wiadomości.

Co powinno wzbudzić Twoją czujność w otrzymanej wiadomości?

• niepoprawna gramatyka i interpunkcja oraz brak polskich znaków (tj. „ą”; „ę”; „ć”).

• brak spójności w wyglądzie wiadomości. Zwróć uwagę na użyte logotypy, stopkę oraz adres nadawcy.

• zaadresowanie wiadomości do „cenionego Klienta”, „przyjaciela” czy „współpracownika” zamiast zwrócenie się do Ciebie z imienia i nazwiska.
• informacja o zagrożeniu, które wymaga podjęcia przez Ciebie natychmiastowych działań. Bądź podejrzliwy, jeśli w wiadomości pojawią się zwroty typu „wyślij te dane w ciągu 24 godzin” lub „padłeś ofiarą przestępstwa, kliknij tutaj natychmiast”.

• jeśli wiadomość brzmi zbyt optymistycznie, aby mogła być prawdziwa, najprawdopodobniej nie jest.

• prośba o przesłanie danych osobowych w odpowiedzi na otrzymaną wiadomość.

• prośbę o dopłatę do przesyłki lub podatku.

• skrócone linki. Jeśli nie masz pewności, dokąd zaprowadzi Cię link, najedź wskaźnikiem myszy na niego (nie klikaj!) i podejrzyj pełen adres www. Jeśli po skrupulatnej analizie wiadomości nadal masz wątpliwości dot. prawdziwości komunikatu, potwierdź jego wiarygodność kontaktując się z nadawcą innym kanałem kontaktu.

Co zrobić z fałszywą wiadomością?

W przypadku potwierdzenia nieautentyczności otrzymanej wiadomości:

• nie przesyłaj jej dalej

• nie otwieraj załączników

• nie klikaj w linki

• nie odpowiadaj na tę wiadomość

• zablokuj nadawcę

Jeśli kliknąłeś w podejrzany link lub otworzyłeś załącznik, skontaktuj się z naszym zespołem Service Desk, który pomoże w ocenie sytuacji i podjęciu właściwych działań.…

a następnym razem poświęć więcej uwagi na analizę otrzymanej wiadomości. Włącz myślenie krytyczne!