Uczę się – ucząc innych! Knowledge sharing w Arvato SCS
Knowledge sharing, czyli dzielenie się wiedzą, to jeden z najprostszych i najlepszych sposobów na naukę i rozwój.
Ucząc się od innych możemy przyjmować w szybki sposób praktyczną wiedzę, popartą przykładami i doświadczeniem.
Natomiast sami ucząc innych - mamy okazję stawać się ekspertem w konkretnym temacie. Najlepszym bowiem sposobem na rozwijanie wiedzy w danym obszarze jest przekazywanie tej wiedzy innym. Potwierdzają to wyniki prac wielu naukowców – m.in Robert Siegler w swoim badaniu udowodnił, że dzieci, które poproszono o wyjaśnienie komuś danego zagadnienia matematycznego, osiągały później lepsze wyniki w testach matematycznych. Dodatkowe korzyści płynące z dzielenia się wiedzą to budowanie swojej marki osobistej, rozwój umiejętności autoprezentacji oraz doskonalenie kompetencji trenerskich.
Z perspektywy organizacji dzielenie się wiedzą pomiędzy Pracownikami nie tylko wpływa pozytywnie na rozwój ich kompetencji czy też wzmacnia dobre relacje, ale przede wszystkim pozwala na transfer unikatowego know-how i wiedzy w firmie.
Jakie mamy zatem możliwości inicjatyw knowledge sharing w Arvato Supply Chain Solutions w Polsce? Jak możemy wpływać na rozwój swój oraz innych? Możliwości jest sporo i to na różnych poziomach:
1. Poziom koncernowy
Your Campus to międzynarodowy projekt knowledge sharing, organizowany przez Bertelsmann University. Dzięki tej inicjatywie Pracownicy Bertelsmanna z całego świata mogą dzielić się wiedzą w nieformalnym formacie („każdy uczy każdego”). Każdy Pracownik koncernu może uczestniczyć w Your Campus jako prelegent/trener lub jako uczestnik wydarzenia.
Poprosiłam o krótką rozmowę jedną z osób z Arvato SCS Polska, która zdecydowała się poprowadzić szkolenie w ramach Your Campus. Adrianna Miladowska wraz z Małgorzatą Rohnką przeprowadziły webinar „Jira with a Dash(board) of organisation”.
Cześć Ada! Co było Twoją motywacją, by zgłosić się do Your Campus?
Hej! Powodów było kilka. Myślę, że najważniejszą motywacją była chęć przekazania innym wiedzy, której ja używam na co dzień i jest dla mnie oczywista. Dodatkowo był to pretekst, by samej nauczyć się kilku ciekawych rzeczy na temat, który prezentowałam wraz z koleżanką. Wcześniej miałam do czynienia z typowymi wystąpieniami np. na studiach więc była to też świetna okazja, żeby spróbować innej formy prezentacji, jednak forma webinariów troszkę różni się od typowej prezentacji, więc było to bardzo ciekawe doświadczenie.
Jak wyglądał proces przygotowań?
Po zapisaniu się do programu YourCampus otrzymałyśmy zaproszenie na krótkie szkolenie przygotowawcze dla prezentujących, więc pomimo tego, że miałyśmy już wstępny plan naszej prezentacji, mogłyśmy też zainspirować przedstawionymi na tym spotkaniu pomysłami. Był to mój pierwszy webinar w roli prowadzącej, więc to spotkanie było przydatne i pomogło nam zobrazować sobie, jakby to wyglądało z perspektywy widza oraz na co powinnyśmy zwracać uwagę jako prowadzące. Po szkoleniu zostało nam tylko opracowanie krótkiego pokazu slajdów oraz prezentacji „na żywo” jak stworzyć swój dashboard w Jira. Oczywiście nie obyło się bez kilku prób i tej generalnej, krótko przed prezentacją.
Jak z perspektywy czasu oceniasz inicjatywę Your Campus?
Uważam, że to bardzo ciekawy program. Bardzo spodobało mi się to, że każdy mógł zaprezentować coś, co go interesuje, a dzięki temu, każdy pracownik mógł znaleźć coś dla siebie. Każdy z nas miał okazję przekazać wiedzę lub zaprezentować wybrany temat, więc dzięki temu prezentacje były pełne pasji i zaangażowania prezentujących. Dla mnie ważnym punktem było to, że mogliśmy przekazać naszym kolegom
z koncernu wiedzę i umiejętności, których mogą używać w swojej codziennej pracy.
Adrianna Miladowska
Junior Application Support
2. Poziom lokalny
Lokalna inicjatywa e-Diamentovnia pojawiła się w lipcu 2020 r. jako młodsza siostra Diamentovni. Oba projekty umożliwiają dzielenie się wiedzą pomiędzy Pracownikami Arvato SCS w Polsce. Diamentovnia opiera się o stacjonarne formy szkoleniowe, natomiast e-Diamentovnia daje możliwość przekazywania wiedzy zdalnie (np. poprzez MS Teams) w krótszych formach warsztatowych czy szkoleniowych.
Nie jest wymagane doświadczenie trenerskie – przed poprowadzeniem webinarium/szkolenia odbywają się spotkania przygotowujące z Zespołem Rozwoju Organizacji i Szkoleń oraz sesja próbna. Jedną z uczestniczek e-Diamentovni jest Ewa Nowak, która poprowadziła webinarium
w ramach programu e-learningowego “Lean Manufacturing”.
Ewo, w ramach e-Diamentovni prowadziłaś webinarium “Lean Manufacturing”. To Twoje pierwsze doświadczenie z taką formą wystąpień?
Tak, webinarium prowadziłam po raz pierwszy, ale nie ostatni! Już mam zaplanowany kolejny termin tego webinarium 😊
Cieszę się że spodobała Ci się ta forma! Opowiesz, jak wyglądały przygotowania?
Było to webinarium w ramach programu e-learningowego więc przygotowując się bazowałam nie tylko na swojej wiedzy, lecz także na kontencie z e-learningu Llidero, aby całość była spójna. Do tego byłam w kontakcie z Zespołem Rozwoju Organizacji i Szkoleń, Ty Kamilo podzieliłaś się ze mną swoim doświadczeniem trenerskim. Natomiast podczas webinarium towarzyszyła mi Jola, która moderowała spotkanie pod względem technicznym.
Jestem zwolenniczką knowledge sharing gdyż w tej formie uczą się wszyscy: zarówno trener jak i uczestnicy. Zgodzisz się z tym?
Zdecydowanie. Udział w e-Diamentovni pomógł mi przełamać pierwsze lody w wystąpieniach on-line. Wcześniej nie byłam do końca do nich przekonana, teraz już wiem, że zdalnej formy szkoleń, tak jak wszystkiego, musimy się nauczyć! Poznałam funkcje Teamsów, które bardzo wspierają prace trenera np. czat, podnoszenie „łapki”. Dodatkowo dzięki temu, że uczestnicy mieli włączone kamerki, mogłam widzieć ich reakcje i czułam, że moje słowa trafiają do konkretnych osób, a nie w przestrzeń. Uczestnicy webinarium poszerzyli swoją wiedzę o Leanie – ja wiele się dowiedziałam o wystąpieniach zdalnych.
Ewa Nowak
Inżynier Logistyki
3. Poziom zespołowy
Ciekawym przykładem knowledge sharing na poziomie zespołowym jest inicjatywa Jakościovnia. Powstała ona by stworzyć przestrzeń do wiedzy i doświadczeń pomiędzy Pracownikami Działów Jakości SCS z różnych lokalizacji. Główny kierunek Jakościovni to podnoszenie jakości procesów, wypracowywanie wspólnych rozwiązań oraz wzajemna inspiracja i dzielenie się dobrymi praktykami. Formuła inicjatywy opiera się na spotkaniach on-line co 2 miesiące i pracy z wykorzystaniem metod Action Learning oraz Problem Solving.
O doświadczenia z dwóch już edycji Jakościovni zapytałam Paulinę Jaszczuk.
Paulino, w ramach Jakościovni podzieliłaś się swoją wiedzą o TWI i zainspirowałaś innych! Opowiedz, proszę, o tym.
W ramach Jakościovni wraz z koleżankami i kolegami z innych magazynów rozmawialiśmy o tym, jak wyglądają szkolenia na różnych DC. Ja podzieliłam się doświadczeniem ze wdrażania metody TWI i pomysł ten tak spodobał się innym uczestnikom, że każdy magazyn postanowił to wdrożyć. Wraz ze specjalistką z innego magazynu zostałyśmy liderkami standaryzacji szkoleń w ramach Jakościovni. To zmotywowało mnie do poszerzania swojej wiedzy w tym zakresie, dlatego wzięłam udział w profesjonalnych szkoleniach z metody TWI. Zaproponowałam również zorganizowanie takich szkoleń wewnętrznie – dla wszystkich uczestników Jakościovni. Dzięki temu wdrażamy na każdym magazynie elementy pracy w metodzie TWI m.in. stworzyliśmy arkusz podziału pracy. To, co jest dla nas najważniejsze to zwiększenie świadomości procesu
u Pracowników i praca we wzajemnych relacjach.
To jednak nie koniec Waszych działań, prawda?
Tak, w drugiej edycji Jakościovni cały czas nasza wiedza w tym temacie się poszerza. Mamy już podstawy oraz dobrze wiemy, co jest dla nas ważne. Dlatego teraz łączymy różne wartościowe elementy kilku metod np. teraz więcej działamy w formule Action Learnng. Jesteśmy nastawieni na dobry efekt końcowy. Każdy magazyn, jest inny, ma swoją specyfikę, ale na każdym najważniejsze jest to samo: relacje między Pracownikami.
Wiele zrobiliście w kierunku poprawy procesów. A co Tobie osobiście dały te wszystkie działania?
Przede wszystkim ogromną satysfakcję! Początkowo wraz z kolegami z magazynu, we troje interesowaliśmy się TWI, wymienialiśmy się wiedzą
w małym gronie – Jakościovnia pomogła nam rozwinąć te ambicje. Bardzo się cieszyłam, że więcej osób w firmie się tym zainteresowało. Dodatkowo nawiązałam relacje z wieloma Pracownikami spoza mojego magazynu. To daje poczucie przynależności oraz otwiera na inne perspektywy.
Paulina Jaszczuk
Koordynator ds. Jakości i Analiz
To tylko przykłady inicjatyw, ponieważ okazji do dzielenia się wiedzą możemy znaleźć w naszej organizacji dużo więcej.
Pierwsze kroki możemy zacząć stawiać w gronie swojego zespołu, np. podzielić się ze swoimi Koleżankami/Kolegami z zespołu ciekawym narzędziem, artykułem, książką czy inspiracją. Takie podejście wzmacnia budowanie kultury organizacji uczącej się.
Zachęcam wszystkich do stawiania pierwszych kroków w dzieleniu się wiedzą, a tym którzy już to robią dziękuję i trzymam kciuki za dalsze szerzenie idei knowledge sharing. Warto dzielić się wiedzą! 😊
Kamila Kucharska-Wełna
Koordynator ds. Szkoleń