Asertywność – komunikacja w obliczu różnic

Czym jest asertywność oraz jak do niej dążyć pisałam już w kwietniowym numerze Newslettera. Dziś chcę się przyjrzeć konkretnemu jej aspektowi: komunikacji w obliczu różnic. Aby przedstawić tę tematykę z różnych perspektyw, zaprosiłam do współpracy nad artykułem Jolę z Zespołu Rozwoju Organizacji i Szkoleń. Chociaż obie pracujemy w Pionie Personalnym to mamy różne doświadczenie, a co za tym idzie, inne punkty widzenia.


Miłej lekury

Ela

Na koniec przypomnimy jeszcze 5 podstawowych praw asertywności, które są pomocne w komunikacji, szczególnie
w sytuacji różnicy zdań.

Elżbieta Biernat

Koordynator Rozwoju Kadr

Świat jest różnorodny, przez całe swoje życie spotykamy osoby o innych doświadczeniach i punktach widzenia niż nasze, często nie zgadzamy się z nimi. Jak wtedy postąpić? Asertywność to proces,
w którym uczymy się szanować prawa swoje i innych. Dlatego fundamentem komunikacji w obliczu dzielących nas różnic jest zasada, że każdy ma prawo do swoich opinii, potrzeb i uczuć – dopóki nie rani kogoś innego.

Wiadome jest, że ranią nie tylko czyny, lecz także słowa. Dotyczy to zarówno treści wypowiedzi, jak i formy. Niemiły komentarz, nawet ubrany w formę żartu, nadal sprawia drugiej osobie przykrość i nie można uznać go za zachowanie asertywne. Aby zadbać o szacunek do siebie i współrozmówcy pamiętaj, aby treść Twojej wypowiedzi była merytoryczna
i rzeczowa – pozbawiona oceny. Zadbaj też o to, by przekazać ją w sposób łagodny, bez agresji czy uległości.

W peoplenet udostępnione jest szkolenie Llidero „Asertywność – droga środka”, które serdecznie polecamy. Już jego tytuł sugeruje, że często sukces komunikacji nie opiera się na „przeciągnięciu” współrozmówcy na swoją stronę, ale na usytuowaniu się gdzieś pomiędzy, dążeniu do porozumienia. Różnimy się, mamy inny pogląd na daną sprawę i żadne z nas nikogo nie powinno tym ranić – możemy pozostać więc w tych odmiennych punktach widzenia i w zgodzie ze sobą nawzajem.

Nie zachęcamy oczywiście do upartego pozostawania przy swoim! Jeśli argumenty współrozmówcy sprawiają, że zaczynasz daną sprawę widzieć inaczej, powiedz mu to. Masz prawo, do zmiany poglądów.

Jak więc można zareagować na różniące nas kwestie?


Najlepszym sposobem jest poznanie punktu widzenia drugiej osoby. Posłużmy się przykładem, w którym jedno z zadań
w zespole jest wykonywane w różny sposób. Nie ma żadnej procedury, która to reguluje. Wywiązuje się między pracownikami dyskusja o tym, która z metod jest lepsza. Poniżej nasze propozycje, jak może się ona zakończyć, oczywiście w sposób asertywny:

„Do tej pory zawsze robiłem/robiłam to inaczej, ale twój pomysł wydaje mi się ciekawy, następnym razem
go wypróbuję!”

„Dziękuję ci za przedstawienie swojego pomysłu, wydaje mi się, że zarówno moje rozwiązanie, jak i Twoje
jest dobre, ponieważ prowadzi do tego samego, pożądanego efektu.”

Jolanta Jasielec

Asystent ds. Szkoleń